Twitter

هو ربنا فين يا كابتن ؟!

سلسلة البحث عن اله :هو ربنا فين يا كابتن ؟! 

سؤال قوى من وجهة نظر المؤمنين بالمادة ولكن من وجهة نظرى هو سؤال غبى ممكن يبقى قوى لو هتسأله لواحد مقتنع ان ربنه ده شخص
عايش فوق السحاب.
*
الكلام اللى جاى ده هو وجهة نظرى الخاصه 

انا واحد مؤمن ب-اله- واحد
 من صفاته انه الاول والاخر
هو مش شىء فهو خالق الاشياء
مش موجود لأن دي صفة مفعول به بل الله واجد
 خالق السموات و الارض
خالق الكون
ليس بمادة او طاقه فهو خالق المادة والطاقه
خالق الزمان والمكان
وسع كرسيه السموات والارض "وسع هنا بمعنى اشتمل, و كرسيه مش زى الكرسى اللى عندكوا فالبيت ابو اربع رجول
كرسيه معناها سلطانه او ملكوته
قدرته يعنى
الكرسى رمز للحكم
اسمها استعارة تصريحية
بمعنى أن حكم الله يشمل كل الكون*
ليس كمثله شىء

تيجى تسألنى هو ربك فين ؟
سؤالك غلط !! محسسنى انك بتسأل عن واحد صاحبك


***
مقولة رينيه ديكارت المشهورة

http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Descartes
أنا افكر إذاً انا موجود أنا موجود وأفكر إذاً كيف وجدت بالصدفة ام بالقصد انا تصميمي معقد والصدفة اقل تعقيداً مني لايمكن لشئ ان يصنع شئ اكثر منة تعقيداَ
إذا انا وجدت عن طريق من هو اكثر مني تفوقاً
إذا هناك من خلقني وهو الخالق.


***

اقرأ ايضا
سلسلة البحث عن اله :
الكون جه صدفه .... ....وحياة امك ؟



هناك تعليقان (2):

  1. آى ﻻيك يور فلسفة أيها الوطنى :D

    ردحذف
    الردود
    1. شكرا يا عمرو استنى اللى جاى :) ان شاء الله

      حذف